گالری تصویر

MUS--noorollah momen nejad
S-EL--music-aladin
el--Shamirza_morady
izeh-ali Hafezi- ni
mus- os-aladin
mus- tushmal2
mus--EIZEH-OS M A NEJATI-
mus--sar lak sina
mus-dawar-gardun vali pur
mus-hoshang chartangi
music-dawar- gh ghanbari-1391

آمارسایت

دانشنامه فرهنگ و هنر قوم بختیاری : چیستی و چرایی؟

این دانشنامه با هدف شناخت و شناساندن فرهنگ و هنر قوم بختیاری پی افکنده شده،می رود تا گامی دربازنمایاندن رازها و رمز های فرهنگ این سرزمین باشد.
نسل امروز ما باید بدانند : که ایمانا کی بیدیم و سی چه، چی نو، وا بی !!؟.......
از بس ننوشتیم ،خونبهای خدمتمان به نام دیگران! ثبت شد .چرا ننوشتیم... چرا ننویسیم ؟!
چرا ننویسیم ،جوانان ماباید بدانند:...می شود دو باره  سردارها و سعدی هایمان در کهکشان فرهنگ گیتی بدرخشند...این وبگاه که گلچینی از این دانشنامه بزرگ است با این باور،هشتمین سال آغازِ کارخود را جشن می گیرد (1394/4/4 ).

بخش های وب سایت WWW.DAWAR.IR
بانک زندگی نامه و آشنایی با آثار چهرگان و نخبگان قوم بختیاری
بخش آرشیو عکس و اسناد و فیلم قوم بختیاری  (ایجاد آرشیوی با 12000 عکس  و فیلم )
راه اندازی بانک کتاب و مقالات  واسناد بختیاری
بخش شعر و ادب بومی بختیاری (جمع آوری بیش از 5000 بیت از شعرهای بومی )
فرهنگ جامع واژگان  و زبان بختیاری و فرهنگهای واژگان ویژه
بخش آوا ها و نوا های سرزمین بختیاری (موسیقی)
بخش آفرینه های هنری بختیاریان (سازه های فلزی وسنگی و سفالی و هنر بافته ها و دوخته ها)
بخش ثبت مستندات بختیاری –B.D.P- (ثبت و ساماندهی آثار هنری و قلمی فرهیختگان بختیاری)
بخش تاریخ و میراث فرهنگی  سرزمین بختیاری ()و....امروز این وبگاه به جایگاهی رسیده که علاقمندان فرهنگ و تمدن قوم بختیاری ، اطلاعات و مقالات و آثارشان را باری ارائه به آن واگذار کرده و یا از آن می طلبند. 

  ما تشی وا کردیم  ایسا، بلازس بکنین... مدیر سایت : الف – مقصودی

 
 
 

راهنمای گردشگری ایذه( ديدن آثار هزاره هاي پيشين پيرامون شهر ايذه)

 

راهنمای گردشگری ایذه( ديدن آثار هزاره هاي پيشين پيرامون شهر ايذه)

ايذه شهری است در شمال شرق استان خوزستان و در حدود 190 کيلومتری شرق اهواز. ايذه در ميان کوه‌های بخش مرکزی رشته کوه زاگرس و در ارتفاع 835 متر از سطح دريا واقع شده و هوايی تقريبا" ملايم دارد که در کوه‌های اطراف، رو به سردی می‌رود(گاهي تا 20 درجه پايين تر از مركز استان). جمعيت شهر حدود 110 هزار نفر است که اکثرا" ازقوم بختياری هستند.

از نظر موقعيت جغرافيائي: ايذه در بين مدار 22/50 طول شرقي از نصف النهار گرينويچ تا 24/32 عرض شمالي از خط استوا در شمال شرقي استان خوزستان واقع است. مساحت شهرستان 3930 کيلومتر مربع مي باشد که هفتمين شهر استان از نظر وسعت محسوب مي شود. از شرق به لردگان در چهارمحال بختياري و از جنوب به کهگيلويه و بوير احمد و از غرب به مسجدسليمان و از شمال به چهارمحال بختياري ( فارسان – بازفت ) محدود مي شود.

 جمعيت شهرستان 000/210 نفر بوده که نيمي از آنها ( 51 درصد) در شهر ايذه و نيمي ديگر ( 49 درصد ) در 1000 روستاي با نام و بي نام آن زندگي مي کنند.

 

شهر دارای خيابانهای مرکزی و مراکز خريد است و امکانات پذيرايی خوبی دارد. تاکسی‌های شهری و دفاتر اتومبيل کرايه، رفت و آمد در شهر را آسان می‌کنند .ايذه فرودگاه و خط آهن ندارد!!

فصل مناسب برای بازديد، قبل از پايان ارديبهشت و بعد از اول آبان است. در اين ايام باراني ،بازار سوغات هاي ايذه (گياهان دارويي و صنايع دستي و .....)بسيار گرم است.

 

پیشینه تاریخی

برمبنای نگاره ها و سنگ نوشته های کشف‌شده در اطراف شهر ايذه، نام باستانی اين شهر، «‌آياپير‌» بوده است. تا قبل از انجام شدن اکتشافات باستان شناسی روی منطقه «تپه مليان» (غرب مرودشت در فارس) و اثبات اينکه شهر باستانی «انشان»، پايتخت کوهستانی عيلاميان، در محل تپه مليان واقع شده بوده، بسياری از نويسندگان و مردم، ايذه را انشان (‌يا «آنزان») می‌خواندند.
موقعيت آياپير باستانی

آياپير باستانی در سر راه جاده اصلی تجاری از مرکز ايران به دشت خوزستان و شوش، به آن اهميت اقتصادی و سياسی خاصی می‌داده. به همين دليل است که اطراف ايذه امروز، چندين اثر باستانی و نقش عيلامی وجود دارد که باعث جلب گردشگران و باستان شناسان شده است.

اصلی‌ترين اين نگاره ها و سنگ نوشته ها در زمان حکومت يک پادشاه محلی به نام «هانی» نقش شده که در دوران نوعيلامی و زمان سلطنت «شوتروک-ناخونته دوم» (698-717 پ م) بر آياپير حکومت می‌کرده. اين دوران، يکی از پر فراز و نشيب‌ترين دوران‌های حکومت عيلامی نو بوده است که در آن، پادشاهان عيلام بعد از قرن‌ها زندگی در زير يوغ آشور و بابل، سعی در مستحکم کردن پايه های استقلال خود داشتند. به نظر می‌آيد که هانی در آرام کردن کوهستان‌ها و تحت اختيار درآوردن آنها زير حکومت شوتروک-ناخونته، اهميت خاصی داشته است

نقشهای هانی در اين منطقه بسيار با نقشهای سلطنتی عيلام ميانه شبيه هستند و کاملا" مشخص است که منظور هانی، نشان دادن نفوذ و اختيار کامل خود در قلمرو جديدش بوده است.

سنگ نگاره هاي كول فره- عبادتگاه نارسينا  /النقوش الحجريه                            

 Carving & petro graph kul - Fara

بزرگترين مجموعه نقش ها در شرق ايذه و در نزديکی روستای «کوله فرح» واقع شده است. اين مجموعه شامل يک نگاره و سنگ نوشته  به خط و زبان عيلامی نو و نقش خود هانی است که در آن، هانی از فتوحاتش در کنار رود کارون برای آرام کردن شورشيان و از وفاداری خود به شوتروک-ناخونته، حکايت می‌کند.(نگاره اول)

كول فره ، روستائي در 7 كيلومتري شمال شرقي ايذه در كنار جاده اصفهان .

در قسمت چپ دره كول فره ، در ارتفاع 15 متري ، يكي از تماشـائي ترين سنگ نگاره هاي عيلامي را مي توان مشاهده كرد … (24 سطر از متني به زبان  عيلامي  در  سنگ نوشته شماره 1) .

 تصوير «هاني» با لباس و آرايه هاي زيبا ، در حالي كه دو نفر در پشت سر او قرار دارند.در قسمت راست تابلو ، سه نوازنده مشغول نواختن سازهاي مختلفي ( مانند چنگ و بربط) هستند (يكي از قديمي ترين اسناد موسيقي بشر) و در قسمت پايين ، تصوير سه قوچ قرباني شده و يك بـز كوهي بال دار ! كه به طـرف قربانگاه برده مي شود . در قسمت مياني ، بر روي سنگي بزرگ ، نمايشگاهي از نگارههاي گوناگون ديده مي شود.N1 -K e F

 

در جهت ديگر تنگه كول فره، چند نقش در اطراف يک تخته‌سنگ بزرگ کنده شده‌اند که نشان‌دهنده مراسم قربانی از طرف هانی و روحانی بزرگ دربارش هستند. N2- K e F

 

در قسمت جلوي اين سنگ نگاره حجيم ، تصوير كاهني( يا زني) درحال نيايش ودعا قرار دارد … در پشت سر او ، تصوير 120 نفر شامل ، زنان نوازنده و ديگران حكاكي شده است . در پيشاني سنگ،تصاوير،گاو گوهان دار وبز كوهي ديده مي شود، به قول : والتر هينتس ، احتمالاً نمايشي از يك مراسم مذهبي مي باشد.. N3-1-K e F

 

در پشت سنگ نگاره سوم گويي قرينه نقش ها كند شده است –كاهن و مردمان در حال انجام مراسم... N3-2-K e F

 در فاصله ي سنگ نگاره دوم و سوم  تخته‌سنگ بزرگی قرار دارد كه از طرف رومن گيرشمن، باستانشناس فرانسوی، به عنوان سنگ قربانگاه شناخته شده است. N3-3-K e F

 

چندين نقش ديگر، کنده شده بر روی کوه، نشان‌دهنده يک مراسم جشن است که در آن، پادشاه در بالای نقش روی يک تخت جلوس کرده و بقيه مردم به صورت رديف در پايين نقش شده‌اند. سبک اين نقش و موقعيت قرارگرفتنش می‌تواند نشان‌دهنده اين باشد که به دورانی قبل از هانی، شايد دوران عيلامی ميانه، تعلق دارد. N4-1-K e F

در كنار سنگ نگاره چهارم ، صدها نقش ديگرگوياي بخش ديگري از آيين اجرا شده را نشان مي دهد. N4-2-K e F

آن سوي تر از  سنگ نگاره چهارم ،  نقش، نيم- مجسمه ايست به اندازه واقعی که بر روی يک طرف يک تخت سنگ کنده شده و احتمالا" نشان‌دهنده هانی و وزيرش است.N5- K e F

 در  بيرون از تنگه كول فره سنگ نگاره ششم قرار دارد كه در آنجا تنها مانده است  در اين نقش نيز تصوير كاهني( يا زني) و چندين نفر ديگر درحال نيايش ودعا قرار دارد. N6- K e F

 

غار اشكفت سلمان/الكهف سلمان-- نيايشگاه   تاريشا      

Eshgaft  e salman  : Ta rie shah Carvings & Petrographs

مجموعه مهم ديگر، نگاره ها و سنگ نوشته های نیایشگاه تاریشاه یا «اشکفت سلمان» (اشکفت به معنی شکاف، غار) در جنوب غربی شهر است. اين مجموعه در کنار يک شکاف کوه به وسيله شوترورو، وزير هانی، بوجود آمده است. يک نگاره که در آن هانی به ذکر اينکه نقش‌ها به دستور شوترورو کنده شده‌اند و در آن از خدايان مختلف کمک خواسته می‌شود، مهم‌ترين اين نقش‌ها است. نيم‌تنه يک مرد به سبک عيلامی ميانه در کنار اين نگاره و سنگ نوشته ، جلب نظر می‌کند. نگاره  نيز در اثر ضربات گلوله و خرابکاری‌های بازديدکنندگان (نظير يادگاري) تا حدی تخريب شده است.

دو نقش ديگر که يکی نشان‌دهنده شوترورو و خانواده‌اش است و ديگری هانی و همسرش هوهين را نشان می‌دهد، همه رو به مرکز اشکفت نگاه می‌کنند که نشان‌دهنده قداست منطقه اشکفت از زمان‌های باستانی است و حتی امروزه نيز در بين مردم محلی مقدس است.

غار اشكفت سلمان/الكهف سلمان-- نيايشگاه   تاريشا      

Eshgaft  e salman  : Ta rie shah Carvings & Petrographs

اين غار در سه كيلومتري از مركز شهر ايذه در نزديكي روستاي نورآباد(جنوب غربي ايذه)بر کوه ال هک(alhak) واقع است. زيبايي، وگسترهء چشم انداز ، آن را به يكي از پرجاذبه ترين نقاط گردشگري و تفريحي ايذه تبديل كرده است .

در قسمت راست غار، نگاره اي بر روي تنه كوه در قابي سنگي ، هاني(Hanie) وهمسرش آماتنا و پسرش را نشان مي دهد. N1 -E e S

 

در كنار اين تابلو ، تابلوئي ديگر، شوتروروك وزيرهاني بهمراه خانواده اش نمايان است.  (هاني پسر (تاهي هي) امير سرزمين آياپير «ايذه كنوني» در دوران شاتروك ناهونته ، (پادشاه شوش) بود …). N2 -E e S

در قسمت داخلي غار ، تعدادي نگاره و «سنگ نوشته» بوده كه قسمتي از آنها از بين رفته اند. از سه سنگ نوشته عيلامي موجود ، دو مورد قابل خواندن و  مشاهده است .(26 خط) N3 -  E e S

دو تصوير ديگر كه تقريبا محو شده اند يكي « هاني» و ديگري نامعلوم مي باشد.در انتهاي غار چشمه آب شيرين وجود دارد. N4 - E e S

 

در قسمت سمت چپ غار، غار كوچكتري قرار دارد كه اهالي نورآباد، در آنجا ، بعنوان مكاني مقدس شمع مي افروزند …

در پائين و جلوي اين غار ، بازمانده ي ساختماني از جنس سنگ و ساروج باقي مانده است .(مربوط به  دوره اتابكان لر به سال 700 هجري قمري) .

 

 

قلعه اتابکان« طاق طويله يا تپوله » / الحصن اتابکان

galeh  e  atta bakan – Castle (tagh  ta  vie leh)

اين قلعه که به« طاق طويله يا تپوله »نيز معروف مي باشد  در عصر حکومت اتابکان فضلويه در حدود 700 سال پيش ساخته شده است دراين دوره ايذه پاييخت اتابکان و حاکمان بعدي بود اين قلعه بوسيله تمبوشه ( لوله هاي سفالي ) آب مورد نياز خود را از چشمه هاي نورآباد و الهک تأمين مي کرد.

 معماري اين قلعه بسيار پيچيده و از مهندسي خاصي برخوردار است حياط داخلي 8 ضلعي و از بيرون چهار نما با ساختار دژهاي نظامي ديده مي شود.

بناي طاق طويله در غرب شهرستان ايذه و در خيابان محمد رسول الله (ص) واقع شده است، مساحت آن 14000 متر مربع مي باشد. حريم اين قلعه حدود 25 تا 30 هزار متر است و تا کنون چهارگوشه بنا با ديوارهايي در حدود 5/1 تا 2 متر و 13 اتاق سالم مانده است.

 ابن بطوطه در سفرنامه ي خود آورده است که سه شب در اين قلعه بيتوته کرده است. اين قلعه براي نخستين بار در سال 1375 توسط آقای جعفرمهرکيان( باستان شناس و استاد دانشگاه) مورد کاوش و بازسازي  قرار گرفت.

سنگ نگاره هاي خنك اژدر /النقوش الحجريه   

Carvingskung  e  azhdar

بر روي تنه ي كوه در كنار سواحل شمالي شط (تالاب ميانگران) آثار باستاني ايلامي متعددي وجود دارد (مانند خونگ كمال وند و يارعلي وند).و اما در انتهاي روستاي «خُو نگ اژدر»، در روی يک تخته‌سنگ، دو نقش جلب نظر می‌کنند. در يک‌طرف اين سنگ، نقش کوچکی از دوران عيلامی، نشان‌دهنده چهار پيکره کوچک است که سبک آنها به نظر عيلامی ميانه می‌آيد.

در روی ديگر اين سنگ، نقشی از چهار مرد در لباسهای پارتی و يک مرد سوار اسب، نشان‌دهنده اهميت منطقه در زمان اشکانيان و حکومت دست‌نشانده آنها در منطقه، سلطنت الیمائيد، است. متاسفانه کتيبه‌ای در اطراف اين نقش وجود ندارد و نمی‌توان دقيقا" تاريخ آنرا مشخص کرد، اما از سبک نقش می‌توان آنرا به نيمه دوم حکومت اشکانی و شايد قرن اول ميلادی نسبت داد.

 

به‌طور خلاصه، نگاره ها و سنگ نوشته های عيلامی، پارتی و آثار باستانی ايذه، به علاوه محبت و خونگرمی مردم محلی و افتخارشان به آثار باستانی شهر، ايذه را به مقصدی دلخواه برای يک مسافرت خوب، البته در فصل مناسب، تبديل می‌کند.

تاگردشي ديگر در تاريخ و طبيعت ايذه  بدرود- راهنماي شما : اسكندر مقصودي

نظرات   

 
0 #2 کاسیان در تاریخ: دوشنبه 19 اسفند 1392 ، ساعت 04:12 ق ظ
با سلام
متاسفانه فارسها همه گذشته افتخار آمیز کل اقوام ایرانی را یا بنام خود ثبت کرده اند و یا آنها را نادیده گرفتند.هخامنشیا ن را بنام خود مصادره کرده اند.در صورتی که ایران با داشتن تمدنهای ایلامی و کاسی 4هزار سال قبل از هخامنشیان نیز تاریخ مکتوب دارد .بسیاری از تاریخ ایران که توسط مورخین یونانی ذکر شده در دوره فتحعلیشاه قاجار توسط فارس زبانان ترجمه شده که متاسفانه بطور یکجانبه همه وجود ایران را به بعد از دوره هخامنشیان تعریف کرده اند.اکثر باستان شناسان مانند والتر هینتز-رومن گریشمن-دانیل تی پاتس -آمیه و... معتقدند که تمدن باستانی ایلامی و کاسی هزاران سال قبل از هخامنشیان تمام فرهنگ و اداب فلات ایران را تحت تاثیر خود قرار داده اند و این فرهنگ و آدابی که اکنون در کل ایران زمین می بینیم همان فرهنگ ایلامیان باستان است .وهمین باستان شناسان بنا به مدارک مستند معتقدند که ایلامیان و کاسیان نیاکان اصلی قوم بزرگ لر می باشند./ از کوهدشت پیام فرستادم دیار میرملاس و کلماه کره دورود بر لرستان شمالی -لرستان بختیاری-لرستان جنوبی
نقل قول
 
 
#1 Guest در تاریخ: یکشنبه 08 ارديبهشت 1392 ، ساعت 08:02 ب ظ
این نظر توسط مدیریت حذف شده است.
 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

ورود به سایت

تازه‌های دانشنامه

حدیث

امام علی علیه السلام: مَنْ غاظَكَ بِقُبْحِ السَّفَهِ عَلَيْكَ، فَغِظْهُ بِحُسْنِ الْحِلْمِ عَنْهُ هر كس با زشتىِ سبكسرى تو را خشمگين كرد تو با زيبايى بردبارى او را به خشم آور غررالحكم / حدیث 8620

حاضرین در سایت

ما 35 مهمان و یک عضو آنلاین داریم