گالری تصویر

MUS--noorollah momen nejad
S-EL--music-aladin
el--Shamirza_morady
izeh-ali Hafezi- ni
mus- os-aladin
mus- tushmal2
mus--EIZEH-OS M A NEJATI-
mus--sar lak sina
mus-dawar-gardun vali pur
mus-hoshang chartangi
music-dawar- gh ghanbari-1391

آمارسایت

دانشنامه فرهنگ و هنر قوم بختیاری : چیستی و چرایی؟

این دانشنامه با هدف شناخت و شناساندن فرهنگ و هنر قوم بختیاری پی افکنده شده،می رود تا گامی دربازنمایاندن رازها و رمز های فرهنگ این سرزمین باشد.
نسل امروز ما باید بدانند : که ایمانا کی بیدیم و سی چه، چی نو، وا بی !!؟.......
از بس ننوشتیم ،خونبهای خدمتمان به نام دیگران! ثبت شد .چرا ننوشتیم... چرا ننویسیم ؟!
چرا ننویسیم ،جوانان ماباید بدانند:...می شود دو باره  سردارها و سعدی هایمان در کهکشان فرهنگ گیتی بدرخشند...این وبگاه که گلچینی از این دانشنامه بزرگ است با این باور،هشتمین سال آغازِ کارخود را جشن می گیرد (1394/4/4 ).

بخش های وب سایت WWW.DAWAR.IR
بانک زندگی نامه و آشنایی با آثار چهرگان و نخبگان قوم بختیاری
بخش آرشیو عکس و اسناد و فیلم قوم بختیاری  (ایجاد آرشیوی با 12000 عکس  و فیلم )
راه اندازی بانک کتاب و مقالات  واسناد بختیاری
بخش شعر و ادب بومی بختیاری (جمع آوری بیش از 5000 بیت از شعرهای بومی )
فرهنگ جامع واژگان  و زبان بختیاری و فرهنگهای واژگان ویژه
بخش آوا ها و نوا های سرزمین بختیاری (موسیقی)
بخش آفرینه های هنری بختیاریان (سازه های فلزی وسنگی و سفالی و هنر بافته ها و دوخته ها)
بخش ثبت مستندات بختیاری –B.D.P- (ثبت و ساماندهی آثار هنری و قلمی فرهیختگان بختیاری)
بخش تاریخ و میراث فرهنگی  سرزمین بختیاری ()و....امروز این وبگاه به جایگاهی رسیده که علاقمندان فرهنگ و تمدن قوم بختیاری ، اطلاعات و مقالات و آثارشان را باری ارائه به آن واگذار کرده و یا از آن می طلبند. 

  ما تشی وا کردیم  ایسا، بلازس بکنین... مدیر سایت : الف – مقصودی

 
 
 

نخبگان نواساز موسيقي بختياري

نخبگان نواساز موسيقي بختياري-(استادان موسیقی بختیاری)

تدوين و فرآوري: ا- مقصودي

                                                                              تقدیم به : محقق ارجمند موسیقی، دکتر اردشیر صالحپور

بي گمان پراكندگي جغرافيا و پيچيدگي ساختارهاي تمدن بشر ، در تنوع و تعدد گويش ها و هنر موسيقي آن، نقشي اساسي داشته است، در اين ميان به گونه اي خاص از موسيقي بر مي خوريم كه قدمتي كهن و ماهيتي مقامي دارد و چونان گنجينه اي ،ميراثي از هنر سرزمين خود را، در دل جاي داده است .گاهي اين گونه ي موسيقي ،زبان بيان دردمندي ها و دلانه هايي فردي بوده و گاه غم و درد مشترك يك قوم را ،باز سرائي مي نمايد، نوايي كه ريزش واژگانش سينه ي سرد سكوت را مي شكند و ترنم ترانه ي طرب انگيزش ،روح و جان انسان را تلطيف مي كند . اگر بخواهيم از سلسله ي نواسازان نو آئين يادي آوريم استاد بزرگ ادبيات بختياري «آداراب افسر» با تصنيف ماندگار و زيباي «دي بلالوم دي بلال» بخاطر مي آيد كه با لحني تازه، ترانهءبسيار قديمي« دي بلال»

را زنده كرد . استادان خوش ذوق به ميزان سواد و توانايي خود آثاري متنوع خلق نموده اند كه هم اكنون زبانزد و فراگير هستند. بر آنيم تا از خيل اين اساتيد به تني چند از آنان اشاره كنيم، اساتيدي همچون استاد رمضان كار آزموده ،استاد منوچهر رباطي، استاد سهرابي لردگاني ، استاد پروين عليپور، استاد غلام شاه قنبري و استاد بهمن علاء الدين و دكتر شاه ميرزا مرادي ، استاد کوچیرعلي نجاتی ، استاد گردون ولی پور، استاد مهر علی نجاتی، استاد علي حافظي ، استاد قزلباش بختياري ،استاد علي تاجميري، استاد مكوندي، استاد ملک محمد مسعودی ، استاد کوروش اسد پور و ... استاد منوچهر رباطي ،ايشان علاوه بر سرايش تصانيف گوناگون با توجه به آشنائي با رديف هاي موسيقي سنتي، آثار زيبايي را آهنگسازي و خلق نموده است،البته در اواخر عمر با توجه به آن حادثه ناگوار، هنر وي بر ساخت آهنگ هاي سوگواري متمركز شد و باز هم يكي از اساتيد بزرگ موسيقي بومي ،بي آنكه تجربيات او (بجز چندنوار كاست خانگی) مكتوب و يا در دسترس قرار گيرد به حافظه ي تاريخ سپرده شد! . از پيشكسوتان عرصه موسيقي بختياري زناني بنام و پر تلاش مي شناسيم كه در تثبيت و گسترش آوازها و آهنگهاي بومي نقش بسزايي داشته اند خانم پروين عالي پور ،خانم گلنار دهقان و خانم سرو ناز موسوي(دخترسید) و خانم حور وش خلیلی( سيما بينا)..... خانم پروين عالي پور در طول بيش از نيم قرن عمر هنري خود توانست با ساخت تصانيف زيبا و آهنگسازي استادانه ،خود را در تاريخ موسيقي بختياري جاودانه سازد. تصنیف (مندلی شیر علی مردون) و (هی گهومی ) از ساخته های ایشان در دهه 30 می باشد. خانم سرو ناز موسوي كه به دختر سيد معروف شد در دهه 50 توانست با تكيه به صداي خدادادي بي هيچ آموزه ي استاد و مدرسه، سبكي از آواز را در موسيقي بختياري ارائه كند.

آوازهاي دي بلال و دوالالي ( آهاي گل ) او، تسلط خيره كننده ی وی را بر موسيقي و شعر محلي نشان مي دهد . اگر بخواهيم سر چشمه و الهام بخش آهنگسازان كنوني را بشناسيم بي گمان تأثير لحن و آواز استاد بزرگ آواز بختياري « غلام شاه قنبري » نمایان است .تسلط و ابتكار استاد قنبري بر آواز و آهنگهاي گوناگون و متنوع ،گنجينه اي از ترانه ها و آواها را به يادگار گذاشت ،ازجمله ابتكارها و نوآوري ايشان ،تمايز آهنگ و آوازهاي حماسی از سوگ سروده ها بود. هنوز سبك آواز« برزيگري و بلال» وي درس آموز و دل انگيز بوده و هنر مندان موسيقي بختياري، هنوز اقدام به اجرا و بازنوازي آهنگ هاي اين استاد پر تلاش مي كنند. حفاظت و پاسداري از گنجينه ي موسيقي و شعرو تصنيف و ترانه ي بختياري همتي والا و قلبي شيدا را مي طلبد و اين صفات گوئي تنها در ميراث دار يگانه موسيقي بختياري يعني نواساز نوپرداز جناب بهمن علاء الدين بهم آمده است استادي كه غم و شادي ايل را مسيح وار بدوش مي كشد تا در سايه ي توان و تحمل او همه ي سادگان صبور، دمي از باده ي عشق بهره گيرند هم او كه نقد عمر، بر كف اخلاص نهد تا ديگران از زندگي ... استاد بهمن علاء الدين توانست بخشي از موسيقي گريز پاي بختياري را در دستگاه موسيقي سنتي بگنجاند . وي در هفت دستگاه موسيقي سنتي ،آوازها و آهنگهاي زيبايي خلق كرده است، هم اینک عده اي از خوانندگان اقدام به خواندن تصانيف وي می نمایند، اگر چه تلاش مقلدان به جايي نمی رسد. جنس صدا ـ تسلط بر گوشه هاي زيبای موسيقي بختياري و از همه مهمتر درد آشنائي و مردمي بودن استاد، باعث خلق آثاري يگانه وماندگار شده است . کورش اسدپور متولد بیستم فروردین 1344در روستای شش بهره لردگان است وی از طایفه ی جلیل جانکی ایل بزرگ بختیاری است به گقته ی خود او در کودکی بیشتر آوازها را از برادرانش فرامرز و البرز فرا گرفته است در دوره ی دبیرستان برای جمع آوری ملودیها و آهنگهای محلی شروع به تحقیق کرد تحت تأثیر آواز: امیر صیدانی ،بهمن علاء دین (مسعود بختیاری ) و شیخ علیمراد بویر احمدی قرار گرفت وی همچنین شاهنامه خوانی و خسرو و شیرین خوانی را در مکتب پدرش آموخت. در ادامه ی تحقیقاتش برای گرد آوری مقام های محلی در دهمه ی 60 برای کمک به اعتلای موسیقی و لری راهی مناطق بویر احمدی و بهمئی شد. استاد اسدپور همچنین جهت آموختن دستگاههای موسیقی خود هشت سال در محضر استاد اصغر شاه زیدی در اصفهان شاگردی کرد وی درسال 1373 با تشویق استاد شجریان اولین کاست خود را به نام «تیه کال» با همکاری زنده یاد: استاد حسین فرهاد پور حسین ناهید استاد منوچهری و همچنین اعضای گروه سنتی صبا روانه بازار کرد در سالهای 74 و 75 با آهنگ سازی علی حافظی کاست «تش دل» را تقدیم دوستداران موسیقی بختیاری کرد.. « تی به ره» را با آهنگ سازی مجتبی صادقی در سال 1378و نوار«ظله(زله)» را با آهنگ سازی توفیقی در سال 80 و پس از آن در سال 1381 سی دی« کر بختیاری» را روانه ی بازار کرد، گفتنی است کورش اسدپور هم اکنون مسئول مجتمع های هنری شهرداری زرین شهر اصفهان است و مدیریت فرهنگی موسسه خانه ی مهر فولاد شهر و مدیریت هنری و فرهنگی هنرکده ی نی داوود را نیز بر عهده دارد . -------

منابع: 1- آوا ها و نوا های سرزمین بختیاری- دفترسوم – نخبگان(استادان) موسیقی بختیاری- فرآوری و تدوین:اسکندر مقصودی- 1386 2

- آوا ها و نوا های سرزمین بختیاری- دفتردوم- سازینه های (مقا م) موسیقی بختیاری به روایت استاد مهرعلی نجاتی - فرآوری و تدوین و فرآوری : اسکندر مقصودی-1383 این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نظرات   

 
#2 Guest در تاریخ: یکشنبه 13 فروردين 1396 ، ساعت 05:01 ق ظ
این نظر توسط مدیریت حذف شده است.
 
 
#1 Guest در تاریخ: یکشنبه 29 بهمن 1391 ، ساعت 10:11 ب ظ
این نظر توسط مدیریت حذف شده است.
 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

ورود به سایت

تازه‌های دانشنامه

حدیث

امام رضا (سلام الله علیه) : ما زارَني أحَدٌ مِن أولِيائي عارِفاً بِحَقّي إلّا شُفِّعتُ فيهِ يَومَ القِيامَةِ. هيچ يك از دوستانم مرا با شناختِ حقّم زيارت نمى كند مگر اين كه در روز قيامت شفاعتم از او پذيرفته مى شود. وسائل الشيعة - ج 10 - ص 434. میزان الحکمة : ج5- ص125- ح8175

حاضرین در سایت

ما 17 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم