گالری تصویر

MUS--noorollah momen nejad
S-EL--music-aladin
el--Shamirza_morady
izeh-ali Hafezi- ni
mus- os-aladin
mus- tushmal2
mus--EIZEH-OS M A NEJATI-
mus--sar lak sina
mus-dawar-gardun vali pur
mus-hoshang chartangi
music-dawar- gh ghanbari-1391

آمارسایت

دانشنامه فرهنگ و هنر قوم بختیاری : چیستی و چرایی؟

این دانشنامه با هدف شناخت و شناساندن فرهنگ و هنر قوم بختیاری پی افکنده شده،می رود تا گامی دربازنمایاندن رازها و رمز های فرهنگ این سرزمین باشد.
نسل امروز ما باید بدانند : که ایمانا کی بیدیم و سی چه، چی نو، وا بی !!؟.......
از بس ننوشتیم ،خونبهای خدمتمان به نام دیگران! ثبت شد .چرا ننوشتیم... چرا ننویسیم ؟!
چرا ننویسیم ،جوانان ماباید بدانند:...می شود دو باره  سردارها و سعدی هایمان در کهکشان فرهنگ گیتی بدرخشند...این وبگاه که گلچینی از این دانشنامه بزرگ است با این باور،هشتمین سال آغازِ کارخود را جشن می گیرد (1394/4/4 ).

بخش های وب سایت WWW.DAWAR.IR
بانک زندگی نامه و آشنایی با آثار چهرگان و نخبگان قوم بختیاری
بخش آرشیو عکس و اسناد و فیلم قوم بختیاری  (ایجاد آرشیوی با 12000 عکس  و فیلم )
راه اندازی بانک کتاب و مقالات  واسناد بختیاری
بخش شعر و ادب بومی بختیاری (جمع آوری بیش از 5000 بیت از شعرهای بومی )
فرهنگ جامع واژگان  و زبان بختیاری و فرهنگهای واژگان ویژه
بخش آوا ها و نوا های سرزمین بختیاری (موسیقی)
بخش آفرینه های هنری بختیاریان (سازه های فلزی وسنگی و سفالی و هنر بافته ها و دوخته ها)
بخش ثبت مستندات بختیاری –B.D.P- (ثبت و ساماندهی آثار هنری و قلمی فرهیختگان بختیاری)
بخش تاریخ و میراث فرهنگی  سرزمین بختیاری ()و....امروز این وبگاه به جایگاهی رسیده که علاقمندان فرهنگ و تمدن قوم بختیاری ، اطلاعات و مقالات و آثارشان را باری ارائه به آن واگذار کرده و یا از آن می طلبند. 

  ما تشی وا کردیم  ایسا، بلازس بکنین... مدیر سایت : الف – مقصودی

 
 
 

گفتگو با استاد موسیقی بختیاری غلامشاه قنبری

گفتگو با غلامشاه قنبری(1323- لالی)
غلامشاه قنبری ازپيشکسوتان و خوانندگان قديمی موسيقی مقامي کشوراست که بيش از 40سال در عرصه ی موسیقی فعالیت دارد. بسياری از آهنگ های شناخته شده امروزی نظير "عليداد"، "صيدال" وعبدممدللری" و برای نخستين بار توسط اوبه موسيقی معرفی شده اند. غلامشاه راوی بزرگ حماسه های بختياری  است و وجه متمايز کننده او اشراف برهمين  آهنگهای حماسی است.صدای او طبيعت وحشی کوهستان را به ياد می آوردو درآستانه هفتادمِين سال زندگی خود هنوزاين مشخصه های پر صلابت را حفظ کرده است.او اگرچه آهنگهای فارسی را نيز به زيبايي اجرا می کند و در کارنامه خود اجرای انواع مختلفی از موسيقی را دارد اما آنچه نام غلامشاه را سالها  بر زبانها انداخته است حماسه هايی است که با صدای او ماندگار شده اند. به پاس حضور سالها او در عرصه موسيقی  مقامی به گفت گويی رو در رو با ايشان پرداختيم تا انگيزه ای باشد برای حضور دوباره ايشان در عرصه موسيقی .
- جناب آقای قنبری کار موسيقی را از چه زمانی و چگونه آغاز کرديد ؟
-- درسال 1346توسط يکي از دوستان به نام آقای بابادی که معلم عشاير بود به دکترانجوی شيرازی محقق وسرپرست برنامه فرهنگ مردم راديو  معرفی شدم.

اولين اجرای من برای ايشان  ترانه عبدممد للری بود که بسيار مورد استقبال قرار گرفت پس از اين ديدار مرحوم انجوی شيرازی  ازمن خواستند تا با برنامه فرهنگ مردم راديو همکاری کنم ومن آهنگهای مختلفی را برای راديو کار کردم که با استقبال فراوان  مواجه شد .از آن به بعد برنامه های مختلفی رااجرا کردم. دردوره ای ازکارم به دليل بعضی مسايل سياسی باکارهای من مخالفتهايي مي شد پس از انقلاب ودر دوران جنگ نيز با توجه به وضعِيت کشور نتوانستم فعاليت جدی داشته باشم در سال 1375آلبوم دشت لاله را روانه بازار کردم و درسالهای اخير نيز کنسرتهايي را در شهرهای شهرکرد ، ايذه ، دزفول  شوشتر مسجد سليمان و اصفهان داشته ام.  
- باتوجه به اينکه شما سالهاست در زمينه موسيقی بختياری فعاليت داريد چرا تاکنون تنها يک کاست رسمی بيرون داده ايد آيا می شود اينگونه تعبير کرد که غلامشاه قنبری هنرمند کم کاريست ؟
- مجموعه عوامل بسياری بايد دست به دست هم بدهند تا يک هنرمند بتواند هنر خودرا ارايه دهد و تدارک اين عوامل در توان هنرمند نيست. يک هنرمند نمی تواند با مشکلات زيادی که وجوددارد اثری را درموسيقی پديد آورد. شما نبايد از هنرمندان انتظار داشته باشيد که همواره در کار ارايه آثار هنری باشند. هنرمند زمانی می تواند  اثر خود را ارايه دهد که شرايط برای او مهيا باشد همانطور که گفتم ساخت يک آلبوم موسيقي نياز به عوامل مختلفي دارد و سرمايه گذاري و امکانات مي خواهد که اين امکانات و سرمايه در دست کمتر هنرمندي است . من همواره سعي داشته ام تا کارهاي خود را ارايه داده و آنچه از موسيقي بختياري می دانم را برای مردم بيان کنم اما خيلي کمتر مجال ارايه آنها بوده است ضمن آنکه من هرگز از تلاشهاي خود فروگذار نبوده ام ، متأسفانه موسيقي بختياري متولي خاصي ندارد و هرگز ظرفيت هاي اين موسيقي معرفي نشده است و آن تعداد آثاري که ما امروز به عنوان موسيقي بختياري داريم ، با تلاش شخصي خود هنرمندان ارايه شده است و کمتر کسي شرايط مناسب را براي ارايه کارهاي محلي فراهم کرده است.
- بعضي ها عقيده دارند که غلامشاه قنبري رديفها و دستگاه هاي موسيقي را نمي شناسد و آواز او از پختگي کامل برخوردار نيست .آيا دليل کم کاري شما اين  بوده است يا دليل ديگري داشته ايد که تا کنون آلبوم هاي زيادي را بيرون نداده ايد ؟
- ببينيد در کنار هر هنرمندي افرادي نياز است که براي او برنامه ريزي کنند و کارهاي اجرايي او را انجام دهند . پيش تر هم گفتم که يک هنرمند نمي تواند بي آنکه به دغدغه معيشت خود بپردازد مدام در کار خلق آثار هنري باشد . يکي از دغدغه هاي واقعي هر هنرمند معيشت اوست . وقتي کسي در گستره وسيع جغرافيايي شناخته مي شود .همه کارها و زندگي او زير ذره بين است و از همه جهت مورد توجه واقع مي شود . اين معروف شدنها به نوعي مسئوليت اجتماعي به گرده ي هنرمند مي نهد و از طرفي فعاليت ها عادي هنرمندان را محدود مي کند . اما اينکه دليل بيرون ندادن آلبوم هاي  مختلف نا آشنايي من با رديف ها و دستگاه هاي موسيقي باشد به هيچ وجه قابل قبول نيست ، موسيقي  عرصه اي نيست که کسي بي آنکه داراي قابليت و توانايي باشد بتواند در آن عرض اندام کند ودوام بياورد، بخصوص موسيقي محلي بختياري که طرفداران ريزبين و نکته سنجي دارد اگر منظور شما سواد دانشگاهي موسيقي باشد من دانش آموخته ي هيچ دانشگاهي موسيقي نيستم ، اما استاد من در موسيقي طبيعت و نغمه هاي قديمي است که بر زبان مردم جاري بوده است من موسيقي را بي واسطه از زبان کوهستان ها و چشمه ها و طبيعت وحشي سرزمين بختياري آموخته ام ، در موسيقي محلي بختياري هر چيز به قاعده و سرجاي خود قرار دارد و نمي توان چيزي را از بيرون وارد آن کرد . موسيقي بختياري بازگوکننده تاريخ و نوع زندگي ماست . اين موسيقي اسلوب خاصي دارد و هر کسي نمي تواند داعيه آنرا داشته باشد. اگر در اداي آن جايي غفلت شود و بدرستي بيان نشود ، عامي ترين مردمان هم  متوجه آن مي شوند، در واقع موسيقي بخشي از زندگي بختياري است و هر بختياري که با نواهاي بومي خود آشنا باشد يک داور هنري است.
سوابق کاری من مشخص است پيش از انقلاب تاچند سال با  برنامه فرهنگ مردم همکاری  داشتم  در تئاترهاي شکوفه نو ، نصر و لاله زار برنامه اجرا کردم در جشنواره ي کرمان نفر اول شدم و در بين 48 هنرمند که به قضاوت  داوران بين المللي بود  به مقام اول رسيدم، در جشنواره موسيقي چهارمحال  مقام نخست را کسب کردم شدم .من هنرمند کم کاری نبوده ام کم کاری ازجانب کسانی بوده است که شرايط کافی را برای ارايه کارهای هنری فراهم نياوردند يا کسانی که می توانسته اند با استفاده از منابع و امکاناتی که در اختياردارند به رشد هنر کمک کنندواين کاررا نمی کنند . من هميشه آمادگی خود را برای  برگزاری برنامه های هنری اعلام کردم اما به دليل هزينه هاي سنگيني که اجراي يک کنسرت مطالبه مي کرد نتوانستم کنسرت ارايه دهم در حال حاضرهم  اگر سرمايه گذار خاصي باشد حاضرم که کنسرت اجرا کنم من هيچگاه از کار هنری فاصله نگرفتم من يک خواننده محلی هستم و آوازهای من روايتگر زندگی عشايری است شايد درست تر بود که مي گفتيد به دليل بی توجهی که به خوانندگان محلی می شود من کم کار جلوه داده ام شما نبايد از يک خواننده محلی انتظار داشته باشيد به تنهاِيی در سطح ملی برنامه اجرا کند.اين وظيفه نهادها وارگانهای ذيربط است که شرايط را برای هنرمندان محلی فراهم کنند .چند وقت پيش يکی از ارگانهای ثروتمند دولتي باصرف دهها ميليون برای يک خواننده محلی آذربايجان در مسجد سليمان برنامه اجرا کرد درحاليکه مخاطب اين خواننده در مسجد سليمان نيست و اجرای آن برنامه برای مردم ملال آور بود زيرا با زبان و فرهنگ محلی منطقه تناسبی نداشت واين درحالي است که امثال من وديگران سالهاست کارهايشان روی زمين مانده است  وقتی چنين بي سليقه گی هايی از طرف مسوولين اعمال می شود آيابازهم کم کاری از امثال  من است .
- گويا در پيش از انقلاب به دليل مفاهيم آثار حماسي مدتی تحت تعقيب ساواک قرار گرفتيد ؟
مردم در زمان مبارزات بختياری ها با دولت ستمشاهي اشعار زيادي را عليه حکومت پهلوي ساختند و من اين اشعار  و ترانه ها را اجرا کردم.خواندن حماسه ابوالقاسم خان وبخشهايی ازحماسه شيرعليمردون موجب شد که مدتي را به دليل مفاهيم و درونمايه هاي اين اشعار دستگير وزنداني شوم . مدتي نيز در برازجان تبعيد بودم وساواک تحرکاتي که در آن سالها در کوه هاي بختياري انجام گرفته بود را نيز با اشعار من پيوند داد وتا مدتها مرا تحت نظر داشت.
-شمادرآثارتان نشان داده ايد بيشتر علاقه به ارايه کارهای حماسی داريد به طوری که آهنگهای عاشقانه ها را هم حماسی کار کرده ايد دليل آن چه بوده است  
- زندگی بختياری همواره توأم با حماسه بوده است ومن بدون اغراق می گويم که در زندگی پر مشقت وپرتلاطم بختياری عشق ناگزير رنگ ديگری مي گيرد درچنين شرايطی هنرنيز که انعکاسی  از سرگذ شت مردمان منتسب به آن است در قالب حماسه بيرون می آيد درواقع اين من نيستم که عاشقانه ها را حماسی می خوانم اسلوب زندگی بختياری و واقعيتهای داستانهای عاشقانه در بختياری به گونه ای است که سرانجامی حماسی دارد مانند قصه عبده ممد للری که قصه ای عاشقانه است وپايانی حماسی دارد ودرعين حال حوادث اين قصه واقعی است وهمه آنها اتفاق افتاده است.
-نظر شما راجع به ديگر خوانندگان بختياری چيست وکارهای آنهاراچگونه ارزيابی می کنيد ودر صورت امکان  وضعيت موسيقی بختياری رادر گذشته وحال مقايسه کنيد.
- درگذشته هنرمندان خوبی در بختياری بود که باوجود در اختيار نداشتن امکانات ووسايل امروزی کارهای ماندگاری را ارايه دادند ومن در اينجا ياد می کنم از آقای موسوی که ترانه زيبای "گل صحراگرد"را بيرون داد وخانم عاليپور که آهنگ حماسی" شير عليمردون" را خواندند وخواننده ديگری که نام او در خاطرم نيست و ترانه" باتفنگ پوزپرم" را خواندند.اين آهنگها درزمانی خوانده شدند که امکانات چندانی وجود نداشت ولی خوانندگان آنهابا زحماتی که کشيدند آنهارا ماندگار کرده وبرای هميشه  به نام خودثبت کرده اند .گلايه ای که من دارم اين است که اخيراً بعضی ها موسيقی اصيل بختياری را با سازهايی نظير ارگ و غيره کارمي کنند و آهنگهای ديگران را با کيفيتی پايين به نام خودشان ارايه مي دهند که اين کاری غير اخلاقی و ضربه به موسيقی بختياری است .همچنين ياد می کنم ازمرحوم بهمن علادين که هنرمندی اصيل و انسان وارسته واخلاق مداری بود.
- منظورشما اين است که با خواندن اشعار جديد بر روی نغمه های قديمی مخالفيد ؟
من مخالفتی با ارايه کارهای جديد برروی آهنگهای قديمی ندارم و خوشحال هم می شوم اگر کسی کار تازه ای را با آنها ارايه کند زيرا موجب حفظ واحيای آنها می شود امانکته دراينجاست که مي بايست دراشعاری که مستقيمن به روايت حماسه های تاريخی مي پردازند هيچگونه دخل وتصرفی نياوريم چراکه اين کار به منزله مسخ تاريخ وتحريف آن است بختياری تاريخ خودراباکمک جستن از همين اشعار و آهنگها حفظ می کرده است وکسی نمی تواند به بهانه اينکه کاری از تنظيم می افتد، روايتهای تاريخی را دگرگون کند ازطرفی زمانی می توان شعری جديد را بر آهنگی تاريخی نهاد که ابتدا روايت تاريخی آن معرفی شده وماهيت آن شناخته شده باشد ولی اينکه به يکباره درنغمه ای قديمی با همه قدمت وروايات تاريخی اش دست برده شود و اشعار آن تحريف شود و باگذاشتن اشعار جديد  موجب فراموشی اصل آن شويم کار درستی نيست ورفته رفته آن نغمه فراموش شده وبه چيز ديگری شناخته می شود .ديگر اينکه هر نغمه ای رابرای دسته مشخصی ازموضوعات به کار می رود که با روح آن نغمه تناسب داشته باشد مثلن نمی توان اشعار شاد را برروی نغمه های حماسی کارکرد شنونده گان بختياری خود اين ظرايف را می دانند واز رعايت نشدن آنها بيزارند. و موضوع مهمتر اينکه اگر کسی زحمت کاری را می کشد وبرای نخستين بار آهنگی را معرفی می کند حتمن می بايست از او يادی شود تاديگران نيز ترغيب به ارايه کارهای تازه شوند ونبايد اين آهنگهارا به نام خود ثبت کرد موسيقی بختياری همچون گنجينه ای ناشناخته هنوز آهنگهايی دارد که توسط کسی  معرفی نشده اند و نياز به شناسايی وبازخوانی دارند واگر کسی همت کند وبه قلب سرزمين بختياری برود وسواد و توانايی کافی در زمينه شناخت موسيقی داشته باشد می تواند آهنگهايی را که درحال فراموشی است وبه تا کنون خوانده نشده اند را تاليف و معرفی کند
- باتوجه به شناختی که شمااز موسيقی بختياری داريد چه حجمی از اين موسيقی رامعرفی نشده می دانيد.
- من کارهای انجام شده را که مرور می کنم در مقابل کارهای انجام نشده حجم اندکی می دانم .از جوانان علاقه مند به موسيقی بختياری می خواهم به جای کپی کردن کارهای ديگران به ثبت وارايه  کارهای تازه بپردازند. همه ظرفيتهای  موسيقی ما معرفی نشده است ونغمات بسياری وجود دارد که همتی مردانه رامی طلبد تا معرفی و احيا شود در قسمتهای چهارلنگ نشين در منطقه للر وکتک ودر بازفت وخيلی ديگر از نقاط بختياری هنوز اين آهنگها حضور دارند
- آيا کار جديدی را آماده ارايه داريد که هنوز کسی به آن نپرداخته است ؟
- من سالهاست که چندين آهنگ جديد را آماده ارايه دارم که به هم از لحاظ  موضوعی وهم نوع موسیقی از اهمیت بالایی برخوردارند  که  متاسفانه به  دليل نبود سرمايه گذار دلسوز برروی زمين مانده است واگر سرمايه گذار صاحب ذوق و شريفی پيدا شود بنده آمادگی کامل برای ارايه اين آهنگها دارم . البته سالهاست که دیگر کسی برای کارهای اصیل هزینه نمی کند ومعلوم نیست سرنوشت موسیقی ما به کجا خواهد انجامید.

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

ورود به سایت

تازه‌های دانشنامه

حدیث

حضرت مهدی (علیه السلام) ما أرْغَمُ أنْفُ الشَيْطانَ بِشَىءٍ مِثْلَ الصَّلاةِ، فَصَلِّها وَ أرْ غَمْ أنْفَ الشَّيْطانَ؛ با هيچ چيز مثل نماز، بينى شيطان به خاك ماليده نمى شود پس نماز را به پادار و بينى شيطان را به خاك بمال. بحارالانوار، ج 53، ص 182

حاضرین در سایت

ما 46 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم